Thursday, May 14, 2009

Kisah sempena hari guru...


Dulu2 igtkah anda semua..kalau tiba je 16 mei ataupun lebih elok kita namakan ari guru..merengek kita kat mak supaya dapat belikan adiah tuk cegu kan!! igt x? hahaha kalau boleh kita nak hadiah kita je yang paling besar and cantik kalau dibandingkan dgn adiah member2 len...hhehehe..dan satu lagi kat cegu mana yang kita bagi? kalau pompuan mesti r bagi kat cegu laki...cegu laki tu plak mesti r yg paling kita minat kan..mesti r bujang ag n semestinye good looking!!..hahaha tu kisah zaman dulu r..nak tergelak lau pk..tapi bagi aku, aku lelaki....tetapi aku bagi adiah kat lelaki gak..sebab time skolah tu aku masih xmengenal erti cinta..xmcm dak pompuan umur 8 or 9 tahun dah pandai antor surat kat cegu then last dia mesti tulis "i love u teacher!!" hehehe..ala budak, kita layankan aje...hehehehe....time tu kita mesti epikan dapat bagi hadiah kat cegu..mcm aku dulu..cegu idola aku nama dia cegu hisham..orgnye kacak..g skolah nek motor yamaha ape ntah...tapi hansem giler..muka dia perghh cair beb (aku bukan gay !!!!!)..dia la idola aku..aku main bola sepak, masuk pengakap pun semata2 dia tau...nape eh kalau cegu baru mesti dia akan menarik perhatian???? aku kurang pasti bab ni hahaha.....itu kisah dulu rr...sesekali terimbas kat benak fikiran mesti je tersenyum girang...ahhh dah lama peristiwa itu berlaku..seingat aku tahun 1996 kot..kat sekolah menengah aku dah mula minat kat cegu pompuan...ader satu cegu tu time aku form 5, dia praktikal kat sekolah aku...dia ajar subject engine kot..memang lawa giler..siap pakai kebaya ag...setiap ari xkira r aku fhm ke xfhm ke mesti aku nak tanya dia ape2 pasal pelajaran r beb!!!! kalau cegu cabtek je mesti aku minat blajor..aku pun xtahu nape hahaha..cepat je faham, xkisah r kimia ke, fizik ke, add math ke..slumber je study waaaaaaa....n paling aku xdapat lupakan ialah tyme aku tgh exam SPM tahun 2000, aku terjumpa dia tgh malam (aku dok hostel n dia warden)!!!!!..dia bagi satu surat kat aku..dalam surat tu dia cakap "semoga berjaya, cikgu harap awak dapat keputusan cemerlang dan dapat mencapai segala impian mu"..!! wah2 itulah kali terakhir aku jumpa dia..entah2 dia rindu kat aku kot skunk hahaha.....pejam celik pejam celik dah tahun 2009!! skunk aku telah menjadi seorang guru!! kalau nak tahu gambar kat atas tu adalah hadiah anak murid aku bernama Damia yang bagi..huhuhu..perasaan lain taw bila menerima hadiah dari anak mured, dia xsama mcm awek yg bagi (macam ader awek hahaha!!!)..hahaha..perasaan teruja taw..rasa macam di hargai sgt..sekian lama aku mengeluarkan suara untuk mendidik anak bangsa n tibe hari 16 mei aku jadi sebak mengenangkan perjuangan guru2 kita dulu mendidik kita mengenal a,b,c dan 1,2,3..tanpa guru kita xkan berjaya menjadi ape yang kita inginkan!! aku bangga menjadi seorang guru walaupun kerjaya ini xpopular dan gaji pun xbanyak namun dengan ikhlas dan tawakal serta rendah diri aku yakin satu hari nanti bila aku sudah tua..then aku tengah berjalan2 dengan cucu (jauhnye imagine hahaha)..tetiba ader semua lelaki dtg peluk aku dan berkata thanx cegu mengajar saya dulu!..skunk saya dah jadi PM Malaysia yang ke 10!!!! aku nantikan saat itu..ya Allah tunaikanlah permintaanku ini..aminnn!!!! Selamat Hari Guru!! Aku minat jadi cegu sebab terpengaruh dgn cter Great Teacher Onizuka!!!!

5 comments:

Nurul Hajar said...
This comment has been removed by the author.
Nurul Hajar said...

tak sama ke awek bg ngan anak murid bagi? awek ramai pe, anak murid pun ramai gak:) mayb perasssaaaann kot yg tak sama, different feeling..yeaahhh

Al-Rashid Zulkefli said...

Salam Ziarah,


Terima kasih cikgu!! ;p

Salam Perkenalan.
http://meetuncleshah.blogspot.com

Anonymous said...

Hari guru..wah..best2..teringat zaman skool dulu..time skool rendah..aku skool gal semua..so cegu laki sgtla kurang,bleh dikira ngn jari..adala dlm 2/3 guru je..yg aku plg rapat..cegu yusri..cegu tu xla hensem sgt..bleh thn..sgguh baik..blehla dikatakan aku meminati die..besela time tu br drjh 3..tp xla cm cegu pariey..smpi anak murid bg surat cinta..hihihi..time hari guru..berebut2la membe2 bli hadiah n bg kat cegu tu..ada yg besar..ada yg kecik..aku?hahaha..aku xbg pape..jahatx..hahaha.. time skool menengah plak..aku stil skool gal semua..cegu laki time tu xda...semua cegu gal..(time hari guru)yg aku plg igt agi..ada 1 cegu ni mmg garang ajar b.m..sape slh kna cubit..sakit ooo..aku pnah kna skali..hahaa..so semua murid2 xsk pd yer..sian die..ble hari guru..die juz dpt 1/2 hadiah je..cegu lain berlambak2..moral of da story..jgnla jd cegu garang nnti anak murid xsk..hahaha...
kpd cegu pariey... Selamat Hari Guru!!! jdla swg cegu yg berwibawa n dpt mjadi contoh n idola kpd murid2.. yg penting...ceria2 selalu!!! -Eliza

SAMANTHA MASTURA said...

zaman sekolah dulu, kami belikan cikgu Ratna minyak wangi dan kain baju kurung yang cantik..keesokkannya cikgu terus buat..rupa2nya cikgu ratna tu pandai jahit baju, satu malam dia buat, kami anak murid berasa terharu dan belajar sains bersungguh-sungguh, Alhamdulillah masa SPM dulu, sains melonjak tinggi persentage nya..hehe